Не правете това у дома си! Задължителното уточнение, с което трябва да започва всеки един текст като този. Защото нещо, което за инките е традиция и духовен път, за останалите хора може да е закононарушение и изключителен риск. Представяме ви горещо блюдо от Южна Америка - мистичното вещество аяуaска и неговия ритуал. Не правете това у дома си. Но го прочетете - струва си. Аяуаска или аяхуаска е едно от използваните наименования на лианата Banisteriopsis caapi. Със същото име се назовава и свещена напитка, която коренното население на Амазонската джунгла използва за лечение от незапомнени времена. Лечебните сесии със свещеното растение, наричани церемонии, обикновено се провеждат нощем под ръководството на вещ водач. Традиционните култури често я наричат „докторсита аяуаска". Гъстата тъмна на цвят отвара се приготвя основно от две растения - аяхуаска и чакруна. В по-високите планински местности вместо лианата се използват семената на вид мимоза, наречена жорема. Комбинацията от аяуаска и чакруна има силно психоактивно въздействие. То се дължи на концентрираното количество ДМТ (диметилтриптофан), съдържащо се в отварата. Човешкото тяло и само може да произвежда малки количества ДМТ. Формулата му наподобява тази на серотонина, но функцията му все още не е докрай изяснена от науката. Увеличаване Увеличаване Странна лиана Установено е, че в определени моменти - появата ни на бял свят, смърт и при жените, когато раждат, тялото произвежда по-големи количества ДМТ. Психоактивният му ефект обаче почти не се усеща, тъй като в тези моменти в тялото ни се синтезират и ензими, които го неутрализират. Лианата аяуаска, респективно семената на жорема, съдържа т.нар. малоинхибитори, които свързват разграждащите ДМТ ензими за известно време и позволяват на човек да попадне под въздействието на ДМТ. Чакруна, растение от семейство Psychotria, другият компонент в сlещената напитка, съдържа големи количества от психоактивната съставка. Тя именно дава виденията по време на аяуаска церемонията. Аяуаска е мощно средство за лечение и себеоткриване. От научна гледна точка е определена и класифицирана като мощен халюциноген. За разлика от други природни халюциногени аяуаска няма странични ефекти за човешкото тяло. За разлика от синтетични халюциногени тя не крие опасност от нарушаване на психическото здраве. Но също така човек не може да си позволи да я използва безразборно и без присъствието на вещ водач! Неслучайно традиционните култури я наричат и почитат като прабабата на всички растения на силата - тя е най-могъща, най-мъдра, има най-много сила и отвежда най-дълбоко в личностното и извънличностното. Няма данни за пристрастяване към нея, нито пък за случаи на психическо разстройство. Няма данни и за хора, които да не са се възстановили след тежките в някои случаи състояния по време на церемония - физически дискомфорт, обилно повръщане, страхове. Аяуаска посреща човека там, където е, и с „багажа", с който е дошъл. Образно казано, колкото повече „куфари" човек носи, толкова по-тежка ще е за него първата фаза - срещата със самия себе си. Аяуаска поставя човек пред него самия - гол, и няма как да се скрие или да излъже. Всички страхове и игри на егото излизат наяве. Това може да е страшно преживяване. Но само ако човек няма доверие и се опитва да се вкопчи в егото. Колкото по-бързо го пусне и му позволи да се разпадне, толкова по-скоро се среща с истинската си същност - красива, светла, целеустремена към мъдрост, любов и единение. По време на аяуаска има силни визуални картини, като едни от най-характерните са фрактали в златното сечение. Но човек трябва да помни и да се отнася с голяма отговорност - аяуаска не е нещо, което се прави за забавление и наслада на сетивата. Нейната цел е да се извърши дълбока лечебна работа, затова човек не трябва да се отплесва само в удоволствието от цветове и форми, а да продължи навътре и да навлезе по-дълбоко. Разпад на егото Тъй като представата за време тотално изчезва и егото в един момент почти или напълно се разпада, човек често губи своята идентичност. Всички сме едно, всичко е едно. Това може да бъде страшно! Добре е да се помни, че преживяването трае само няколко часа, макар че, докато човек е вътре, изглежда все едно никога няма да свърши. Но най-важно е уважението към аяуаска. Никога не правете, дори да имате възможност да се сдобиете с отварата, това сами! Невидимият духовен план е необятен, а аяуаска изпраща директно в него. И макар самият дух на аяуаска да предоставя защита и подкрепа по време на преживяването, много е важно да има вещ човек, който да бди над нас и да поддържа свещеното пространство, в което участниците да преминат през лечението. Нужно е също да има помощници, които като водача да не пият от напитката, а да се грижат за участниците, давайки им вода, завивки и т.н. Освен това е важно човек не просто да има водач, а да има добър водач, с добри намерения, достатъчно опит, който умее да създаде защитената среда. В съвременната ни глобална реалност, в която интересът към себепознанието и духовното става все по-засилен, на „духовния пазар" се появяват и все повече предложения за аяуаска церемонии. Човек трябва да е много внимателен в избора на водач, особено ако няма задълбочен и дългогодишен опит на духовна практика и работа над себе си. Мария Бончева, "Осем"
вторник, 29 декември 2015 г.
Необикновената отвара на инките
Не правете това у дома си! Задължителното уточнение, с което трябва да започва всеки един текст като този. Защото нещо, което за инките е традиция и духовен път, за останалите хора може да е закононарушение и изключителен риск. Представяме ви горещо блюдо от Южна Америка - мистичното вещество аяуaска и неговия ритуал. Не правете това у дома си. Но го прочетете - струва си. Аяуаска или аяхуаска е едно от използваните наименования на лианата Banisteriopsis caapi. Със същото име се назовава и свещена напитка, която коренното население на Амазонската джунгла използва за лечение от незапомнени времена. Лечебните сесии със свещеното растение, наричани церемонии, обикновено се провеждат нощем под ръководството на вещ водач. Традиционните култури често я наричат „докторсита аяуаска". Гъстата тъмна на цвят отвара се приготвя основно от две растения - аяхуаска и чакруна. В по-високите планински местности вместо лианата се използват семената на вид мимоза, наречена жорема. Комбинацията от аяуаска и чакруна има силно психоактивно въздействие. То се дължи на концентрираното количество ДМТ (диметилтриптофан), съдържащо се в отварата. Човешкото тяло и само може да произвежда малки количества ДМТ. Формулата му наподобява тази на серотонина, но функцията му все още не е докрай изяснена от науката. Увеличаване Увеличаване Странна лиана Установено е, че в определени моменти - появата ни на бял свят, смърт и при жените, когато раждат, тялото произвежда по-големи количества ДМТ. Психоактивният му ефект обаче почти не се усеща, тъй като в тези моменти в тялото ни се синтезират и ензими, които го неутрализират. Лианата аяуаска, респективно семената на жорема, съдържа т.нар. малоинхибитори, които свързват разграждащите ДМТ ензими за известно време и позволяват на човек да попадне под въздействието на ДМТ. Чакруна, растение от семейство Psychotria, другият компонент в сlещената напитка, съдържа големи количества от психоактивната съставка. Тя именно дава виденията по време на аяуаска церемонията. Аяуаска е мощно средство за лечение и себеоткриване. От научна гледна точка е определена и класифицирана като мощен халюциноген. За разлика от други природни халюциногени аяуаска няма странични ефекти за човешкото тяло. За разлика от синтетични халюциногени тя не крие опасност от нарушаване на психическото здраве. Но също така човек не може да си позволи да я използва безразборно и без присъствието на вещ водач! Неслучайно традиционните култури я наричат и почитат като прабабата на всички растения на силата - тя е най-могъща, най-мъдра, има най-много сила и отвежда най-дълбоко в личностното и извънличностното. Няма данни за пристрастяване към нея, нито пък за случаи на психическо разстройство. Няма данни и за хора, които да не са се възстановили след тежките в някои случаи състояния по време на церемония - физически дискомфорт, обилно повръщане, страхове. Аяуаска посреща човека там, където е, и с „багажа", с който е дошъл. Образно казано, колкото повече „куфари" човек носи, толкова по-тежка ще е за него първата фаза - срещата със самия себе си. Аяуаска поставя човек пред него самия - гол, и няма как да се скрие или да излъже. Всички страхове и игри на егото излизат наяве. Това може да е страшно преживяване. Но само ако човек няма доверие и се опитва да се вкопчи в егото. Колкото по-бързо го пусне и му позволи да се разпадне, толкова по-скоро се среща с истинската си същност - красива, светла, целеустремена към мъдрост, любов и единение. По време на аяуаска има силни визуални картини, като едни от най-характерните са фрактали в златното сечение. Но човек трябва да помни и да се отнася с голяма отговорност - аяуаска не е нещо, което се прави за забавление и наслада на сетивата. Нейната цел е да се извърши дълбока лечебна работа, затова човек не трябва да се отплесва само в удоволствието от цветове и форми, а да продължи навътре и да навлезе по-дълбоко. Разпад на егото Тъй като представата за време тотално изчезва и егото в един момент почти или напълно се разпада, човек често губи своята идентичност. Всички сме едно, всичко е едно. Това може да бъде страшно! Добре е да се помни, че преживяването трае само няколко часа, макар че, докато човек е вътре, изглежда все едно никога няма да свърши. Но най-важно е уважението към аяуаска. Никога не правете, дори да имате възможност да се сдобиете с отварата, това сами! Невидимият духовен план е необятен, а аяуаска изпраща директно в него. И макар самият дух на аяуаска да предоставя защита и подкрепа по време на преживяването, много е важно да има вещ човек, който да бди над нас и да поддържа свещеното пространство, в което участниците да преминат през лечението. Нужно е също да има помощници, които като водача да не пият от напитката, а да се грижат за участниците, давайки им вода, завивки и т.н. Освен това е важно човек не просто да има водач, а да има добър водач, с добри намерения, достатъчно опит, който умее да създаде защитената среда. В съвременната ни глобална реалност, в която интересът към себепознанието и духовното става все по-засилен, на „духовния пазар" се появяват и все повече предложения за аяуаска церемонии. Човек трябва да е много внимателен в избора на водач, особено ако няма задълбочен и дългогодишен опит на духовна практика и работа над себе си. Мария Бончева, "Осем"
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар