петък, 9 януари 2009 г.

Гробници или храмове са тракийските могили?





Какъв народ са траките? Какъв е бил техният светоглед,техните нрави,обичаи,бит и религия? Наистина ли са отдавали такова значение на смъртта и задгробния живот? Или напротив обичали са живота? Според школско научния ни светоглед например,тракийските могили не са нищо друго освен гробници. Нека да надникнем обаче в тези "гробници" и да видим някои подробности. Траколозите смятат,че има няколко вида "гробници". Първият вид са така наречените "долмени", вторият -"кенотафи"-т.е. погребения без следи от трупополагане или трупоизгаряне и третият вид - "гробници-храмове". От последните са Тракийската,Свещарската,Староселската и др.Тези "гробници-храмове" са богато украсени с фрески и статуи. Докато при "кенотафи"-те това липсва. Да разгледаме стенописите във "гробниците-храмове"-те. Какво изобразяват те? Бойни сцени? Изпращане на владетеля или някой благороден трак от висшата аристокрация в отвъдното? А защо в "кенотафи"-те липсват украси? Преди да отговорим на тези въпроси,нека се върнем мислено назад във времето,в епохата,когато траките са били господари на Балканите. Според общоприетите схващания култът към Богинята-Майка е възникнал преди 10 000-7000 г.пр.Хр. по време на неолита. Това е епохата на матриархата. Доказателство за широкото разпостранение на този култ са многото намерени фигурки и скулптури на Богинята в териториите от Източна Европа до Месопотамия. Богинята-Майка е призовавана при ритуалите за плодородие,за осигуряване на богата реколта. Тези ритуали са продължили да съществуват чак до възникването на християнството. Но датировката 10 000 - 7000 г.пр.Хр.е подвеждаща и не е аргумент за начало на появата на култа към Богинята. Кога точно се е появил този култ? И има ли той почва по нашите земи? Къде са храмовете, в които са се осъществявали ритуалите,какво представляват,как изглеждат? Близо до мисълта е, че щом са посветени на жена и то богиня и щом жените са имали съществена роля при свещените ритуали,значи тези култови места трябва да напомнят нещо женствено. Или по-точно,да символизират плодородие и живот! И тъй като според официалната тракология могилите са гробници,нека ги погледнем под друг аспект. Ако разгледаме един "кенотаф" под разрез точно под могилния насип,ще видим,че конструкцията му поразително прилича на…женска утроба!
Всеки може да се убеди в тази теза чрез показаната горе вляво схема. Могилният насип над "кенотаф"-а съвсем очевидно символизира…бременност! Точно в такива "кенотафи" ( смятани от траколозите за гробници) са се извършвали ритуалите в чест на Богинята Майка,като са и принасяни дарове.Така може да се обясни липсата на следи от човешки погребения.Но кой е народът, построил тези първи храмове? Тъй като камъкът не може да се датира чрез радиовъглероден метод,трудно е да се определи възрастта на обектите. Предметите намерени вътре обаче са смятани за тракийски. Значи ли, че "кенотафи"-те са дело на траки? Няма все още убедителни доказателства. Но ако са тяхно дело, ще трябва да преосмислим тяхната религия,техния светоглед. Дали наистина траките са войнствен народ, както ни го представят траколозите? Отговор ще намерим в някои тракийски стенописи, оставени ни в "гробници-храмове". Всъщност тези "гробници" са по-усъвършенстван модел на "кенотафи"-те.



В тях преобладават елементи от тракийското изкуство.Ако разгледаме техните фрески,ще видим,че липсват сцени на военна тематика. Сцените са предимно ловни или са изобразени мъже и жени от висшата аристокрация,които носят дарове на Богинята-Майка. И там култът към Богинята е налице. Любопитното е,че траките в специални случаи са правели животински,дори човешки жертвоприношения! И двата вида скелети са намирани в неестествени пози.Това говори за жертвени погребения,а не за култ към задгробен живот! Тази част от светогледа на траките все още не е проучена добре.Това разбира се не значи, че техните схващания за смъртта и задгробния живот са такива,каквито наблюдаваме например при египтяните. Иначе ако горепосочените обекти са гробници,защо в тях са изобразени такива "жизнерадостни" сцени? И защо "погребват" траки в обекти,символизиращи Богинята-Майка, плодородието и живота? Това,според мен,дава основание да подложим на съмнение общоприетата теза,че тракийските могили са гробници. Дава ни и една допълнителна представа за това,какви са били траките-миролюбиви,радвали са се на обилна реколта, богат улов,мир и просперитет. Фактът,че няма тракийски крепости по това време, а само храмове,говори,че просто не е имало военни конфликти или необходимост от война. Това явление се наблюдава едва след експанзията на династията Македонски в нашите земи.
http://arheo-filipov.hit.bg/new_a1.htm
Александър Филипов


Галерия снимки от Старосел (доказателство за следи от многократни посещения в храм)

Дясно крило с изглед към Балкана
Предверието в храма - обърнете внимание на
прецизната изработка на стъпалата. Това не е ръчна изработка,
а чрез технология.
 
Каменна врата. Забележете сложната изработка с
правите ъгли и изпъкналите форми.
Интересното тук са железните пластини
поставени между плочите. Забележете как пластините са поставени
 плътно между плочите. Това е възможно само с преносима леярна,
нещо, което не е коментирано тук! Същата технология се наблюдава и отвъд
океана в Теотихуакан, Мексико.
Входа към камерата. Забележете
сложните канелюри и правите линии
по вратата. Това също е правено с технология!
От вътрешната страна на камерата, може да видите
двата улея, които показват, че вратите са се отваряли многократно.
Доказателство, че това е храм за многократно използване, а не гробница
за еднократно.
Камерата на храма
Забележете, че орнаментите горе ги има и в Гърция и на други
места на Балканския полуостров. Кой от кого е заимствал това?
Или е наследство от по-стара цивилизация? И как са изрязани
толкова прецизно и точно?
Свода на камерата. Каменните блокове
са построени така, че да се получи добра акустика. За какво й е
 на гробницата добра акустика?
Сами може да видите, че гробовете на владетелите се намират извън
храма, а не в самия храм. Което доказва, че храмовете са имали ритуална функция
в чест на Богинята - Майка, а не гробница на владетел.
Саркофага отвътре.
 
Главен вход към храма




















 


 

1 коментар:

Руси Иванов каза...

Според мен "Оброчните плочи на "тракийски" конници" с животинките по тях са датировки по Българския календар.
http://www.facebook.com/group.php?gid=138830043878
На вратата на храма в Косматка също се вижда глава със седем лъча ( видимите с просто око светила ) и десет сфери, според мен десетте юпитерови години в стоидвадесетгодишния цикъл на Българският календар, който слънчево-юпитеров.