петък, 25 ноември 2011 г.

Защо спорят учените?




Забелязал съм, че повечето учени са заприличали на малки деца, които разглобяват дадена играчка, за да разучат всеки чарк поотделно। Така се създава тясната специализация, която обаче води до стесняване на своя хоризонт и свят. Един научен проблем може да се разреши, ако се подходи комплексно към него. Защото учените пренебегват факта, че в този свят всичко е взаимносвързано. Един пример - прочутия египетски Сфинкс. Ако археолозите дават една възраст на паметника, то геолозите, на базата на състава на скалата от която е изсечен паметника и ерозията по него, дават съвсем друга възраст, дори по-древна от тази на археолозите. Кои са прави? И едните и другите. Проблемът е, че не подхождат комплексно към този проблем, защото за възрастта на паметника са прави геолозите, докато археолозите пропускат факта, че тяхната възраст е в резултат на по-късни поправки по паметника. Мисля, че и в други области на науката е необходим този комплексен подход, за да се разрешат много научни проблеми. В нашия модерен век е нужно учените от различни сфери на науката да си подадат ръка, вместо да се впускат в излишни спорове, за да убеждават тяхната си теза.
Александър Филипов

Няма коментари: